Az elsőként egyértelműen nyilatkozó Telenor után a Vodafone is bejelentette, hogy a telefonadót az ügyfelekre fogják hárítani.
Immár a három piacon lévő mobilszolgáltató közül kettőnél vehető biztosra, hogy a hamarosan életbe lépő új adó a fogyasztóknak kiszámlázott díjakban is megjelenik majd. Nem bírja egyedül kigazdálkodni a váratlanul érkezett újabb extra kiadást a Vodafone Magyarország, ezért amíg az ideiglenes válságadó mellett párhuzamosan ez a tétel is sújtja a szektort, a távközlési adót díjemelés formájában legalább részben az ügyfelekre hárítja a cég -
adta hírül a Portfolio.hu a szolgáltató közleményére hivatkozva.
Összhangban ■ A három nagy telefonos szolgáltató
régen látott összhangban próbálta elkaszálni, de minimum megváltoztatni a kormányzat újabb ötletét, a beszélgetésekre és az SMS-ekre kivetett különleges telefonadót. Nem világos, hogy ennek mennyi köze volt ahhoz, hogy az alig néhány napos törvényjavaslatot frissiben enyhítették a képviselők egy módosító indítvánnyal. Ennek értelmében a havonta kiszabható maximális tételeket erre az évre az eredetinél alacsonyabb összegben határozták meg.
Mint az a Vodafone reakciójából látható, ez a módosítás önmagában nem tűnik elégnek a szolgáltatók szemszögéből. A Telenor Magyarország nagyon gyorsan, még május közepén jelezte, hogy
nem kívánja lenyelni az újabb keserű pirulát. Az indoklás hasonló volt a konkurencia mostani érveléséhez: amíg kettős különadóval büntetik a szektort, addig a terhek enyhítése érdekében a telefonadót beépítik az árakba. A harmadik, egyben legnagyobb piaci szereplő pár nappal később szintén megszólalt az ügyben, de a
Magyar Telekom közleményéből nem olvasható ki világosan, hogy megpróbálják kigazdálkodni a forgalom alapú új költséget, vagy a versenytársakhoz hasonlóan ők is inkább a fogyasztókra terhelik azt.
Ne a zemberekkel! ■ A kormányzati kommunikációban eddig a telefonadó úgy jelent meg, mint egy olyan költségvetési egyenleget javító tétel, amit a multinacionális távközlési cégeknek kell kifizetnie, és nem az embereknek. A fenti nyilatkozatok alapján ez az érvelés egyre gyengébb lábakon áll. Kérdés, lesz-e valamilyen újabb fordulat az ügyben, és megpróbálja-e a kormány egy törvénymódosítással kierőszakolni a szolgáltatóktól, hogy ne hárítsák tovább az adót.